Luxe, comfortabel én duurzaam wonen

Wie kennismaakt met Dirk en Corné Smit, bemerkt meteen het enthousiasme en het plezier waarmee zij beiden vertellen over de verduurzamingsslag die ze onlangs lieten uitvoeren. Sinds de winter van 2021 is hun prachtige vrijstaande woning in Schijndel vrijwel geheel gasloos. De woning vormt dan ook hét bewijsdat duurzaamheid en luxe wonen uitstekend samen kunnen gaan. “Qua comfort is het echt perfect!”

Project in het kort

  • Vrijstaande woning in Schijndel
  • Vrijwel geheel gasloos
  • Twintig infraroodpanelen, elektrische boiler, twee doorstroomverwarmers,Teslalader
  • Aansturing via app en zoneaansturing met thermostaat

Met een ruime zithoek, grote woonkeuken, drie slaapkamers, twee werkkamers, een ‘gameroom’ en een badkamer met jacuzzi, straalt het vrijstaande huis van Dirk en Corné in alle opzichten luxe en comfort uit. Maar toen op Tweede Kerstdag 2020 de cv-installatie het begaf, zat de familie Smit –met twee kinderen, twee honden en een kat – ineens zonder verwarming en warm water. Midden in de winter. Na wat googelen, zoeken in hun directe omgeving en een bezoek van een loodgieter, was voor Dirk en Corné de keuze duidelijk: ze wilden gaan voor duurzame verwarmingen elektrische warmwateroplossingen van Enirgy. Daarna ging het snel. “Ondanks zijn vakantie, kwam Bart-Jan van Enirgy op 31 december al bij ons langs”, vertelt Dirk. “Hij leende ons meteen drie infraroodpanelen, omdat we letterlijk in de kou zaten. Op die manier konden we ook meteen zelfde warmte van infrarood ervaren. Vrij snel daarna zijn we langs gegaan in de showroom in Vught, om daar ook de andere oplossingen die Enirgy ons bood, zoals de elektrische boiler en waterbesparende douchekop zelf te kunnen zien en ervaren.”

“Inleveren op comfort, dat wilden we natuurlijk niet. Met de elektrische oplossingen van Enirgy hoeft dat ook niet.”

Twintig infraroodpanelen

Enirgy maakte vervolgens een plan voor de infraroodverwarming en de warmwatervoorziening. “Hiervoor hebben we de plattegronden van ons huis aangeleverd bij Enirgy, waarna zij er de infraroodpanelen ingetekend hebben”, zegt Dirk. “We wisten op die manier precies wat waar kwam hangen. Om ons hele huis comfortabel te verwarmen, hebben we twintig infraroodpanelen: veertien beneden en zes boven. Bart-Jan heeft ook meegekeken of onze meterkast, de bedrading en stroomvoorziening de extra vraag naar elektriciteit aankonden. Dat bleek gelukkig het geval te zijn. Eind januari 2021 was het gehele huis voorzien van elektrische oplossingen. Normaal gesproken duurt dat traject zo’n zes tot twaalf weken, maar nu was het in vier weken voor elkaar. Daar waren wij natuurlijk heel erg blij mee!”

De keuze voor infraroodverwarming kwam niet uit de lucht vallen. “Wij waren al jaren met duurzame vormen van verwarmen bezig en kwamen enkele jaren geleden al uit bij infrarood”, vertelt Dirk. “We hebben dan ook veel onderzoek gedaan op internet: wat werkt wel en wat werkt niet?” “Ik wilde eigenlijk geen panelen tegen het plafond”, vult Corné aan. “Wij hebben een plafond van wit geschilderde houten balken, en ik vind het niet mooi om daar een paneel onder te hangen. Bart-Jan wist ons te vertellen dat hij ook smallere panelen kon leveren, die mooi tussen de balken geplaatst konden worden.” En zo is de infraroodverwarming nu ook geïnstalleerd: onopvallend en mooi geïntegreerd in het interieur. “Rody van Enirgy heeft de panelen netjes voor ons gemonteerd en ook de kabels mooi weggewerkt in kabelgoten. Dat is allemaal fantastisch verlopen”, vervolgt Dirk. “We hebben de cv-ketel al verwijderd en gaan de radiatoren nog weghalen”, zegt Corné. “Dat is mooier en we houden dan meer ruimte over.”

comfortabel-infrarood-verwarmen
enirgy monitor app

Voelbaar enthousiasme

Warm water krijgt het gezin nu via een elektrische boiler en twee doorstroomverwarmers. “In de badkamer hebben we zowel een elektrische boiler als een doorstroomverwarmer”, vertelt Dirk. “We hebben hier zowel een bad als een douche en we wilden gewoon altijd kunnen beschikken over voldoende warm water.” “Inleveren op comfort, dat wilden we natuurlijk niet”, vult Corné aan. “Met zowel een boiler als een doorstroomverwarmer, hoeft dat ook niet.” In de keuken hangt een andere doorstroomverwarmer. “Hier merken we dat we nu veel sneller warm water hebben dan voorheen”, vertelt Dirk. “Waar het warme water eerst van de cv-ketel boven moest komen, is de doorstroomverwarmer nu inde keuken geplaatst.Veel dichter bij de kraan dus.”Het enthousiasme van Dirk en Corné is voelbaar in alles wat ze vertellen. “Qua comfort is het echt perfect!” zegt Corné.“Wij hebben twee honden en een kat… en die weten precies waar ze moeten gaan liggen, haha! Altijd onder zo’n paneel!En toen we laatst een periode hadden met strenge vorst, zaten wij lekker warm.”“Het is een heel ándere warmte”, geeft Dirk aan. “Je voelt dat je zelf verwarmd wordt, en bijvoorbeeld de vloer, in plaats van de lucht.” De panelen zijn zowel aan te sturen via de BeNext-app op de smartphone als via een aantal slim geplaatste thermostaten in de woning. Hierbij zijn verschillende panelen aan elkaar gekoppeld, waardoor diverse zones (zoals de eethoek of keuken) via één thermostaat handmatig aangestuurd kunnen worden.“Maar we hebben nu gewoon via de app een programma draaien”, zegt Dirk. “Dus we hebben er geen omkijken naar.”

42 zonnepanelen

“Een ander voordeel van infrarood, is dat het ook qua stof in huis veel scheelt”, vertelt Dirk. “Er zijn geen luchtstromen meer, dus er dwarrelt veel minder stof door het huis.” En dan hebben we het nog niet gehad over de koppeling met de 42 zonnepanelen op het dak, die de familie Smit twee jaar geleden liet leggen. “Ons elektrische verbruik is in de BeNext-app direct gekoppeld aan de opbrengst van onze zonnepanelen”, vertelt Dirk. En terwijl hij zijn telefoon laat zien: “Kijk, in deze grafiek zien we direct of en op welk tijdstip we energie opgewekt en/of teruggeleverd hebben. Sinds we twee jaar geleden zonnepanelen hebben laten leggen, hebben we per jaar meer teruggeleverd dan we verbruikten. We gaan nu natuurlijk meer stroom verbruiken, maar ik verwacht dat we met onze 42 zonnepanelen ook de komende jaren voldoende stroom blijven opwekken voor ons eigen huishouden. ”En na een blik op de Tesla voor de deur: “Zelfs mét onze elektrische auto erbij. Daar heeft Bart-Jan trouwens ook een nieuwe elektrische lader voor geïnstalleerd. Dat gaat nu sneller en efficiënter. Zelfs dat hebben ze dus meegenomen in hun diensten. We zijn absoluut heel tevreden.”

Volledig gasloos

Bovendien is dit verhaal nog niet af. “Op 28 maart komt Enirgy advies uitbrengen over de mogelijkheden om ons huis extra te isoleren”, vertelt Dirk. “En we zijn ons aan het oriënteren op inductie-koken, want alleen het fornuis werkt nu nog op gas. In maart willen we volledig van het gas af.” “We wonen in dit huis sinds 2017”, vult Corné aan. “En we hopen dat het straks helemaal duurzaam wordt. De technologie is inmiddels ver genoeg gevorderd om op allerlei gebieden te verduurzamen. En als het kan, waarom zou je het dan níét doen?”

En waar mogen wij jou mee helpen?

Wil jij ook graag verduurzamen maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Onze specialisten helpen je graag verder! Als je een afspraak maakt bij Enirgy, komt er een specialist bij jou thuis langs om zo goed inzicht te krijgen in de te realiseren verbeteringen. Deze afspraak is geheel vrijblijvend.

Maak een afspraak Direct contact

Duurzaam wonen, wat zijn de mogelijkheden?

Ontvang informatie over de mogelijkheden en voordelen van duurzaam wonen.

Neem contact op

Deze duurzame keuzes maakten onze klanten!

Lees hoe anderen onze positieve Enirgy hebben ervaren.

Bekijk ervaringen

Plan een persoonlijke afspraak met een van onze adviseurs

Een persoonlijk en geheel vrijblijvend advies van een van onze specialisten.

Maak een afspraak

Op de hoogte blijven?

Schrijf je in voor onze e-mailnieuwsbrief.

  •  

Liever tastbare informatie?

Download dan een van onze brochures


Downloads