Zoveel mogelijk positieve impact
Half mei werd de Balkan opgeschrikt door hevige overstromingen. Als gevolg van zware regenval traden oevers buiten hun rivieren en kregen met name Kroatië, Bosnië en Servië te kampen met extreem hoogwater. Het zorgde voor grote problemen: tientallen mensen overleden en velen sloegen op de vlucht. Begin juli raasde zomerstorm Poly over ons land. Het was volgens het KNMI één van de zwaarste zomerstormen in ruim 50 jaar. De eerste week van juli was bovendien de warmste week ooit gemeten op onze planeet*. De uitzonderlijk hoge temperaturen in juli volgden ook nog eens op de heetste maand juni ooit.
Het zijn allemaal overduidelijk gevolgen van klimaatverandering. Op de meest vreemde plekken ontstaan extreme weersomstandigheden. En dat gaan we steeds vaker meemaken. Ik vraag me wel eens af: hebben we nu de warmste week gehad van de afgelopen 50 jaar of de koelste van de komende 50 jaar? Ik vrees dat we als mensheid niet blij gaan zijn met het antwoord op die vraag.
Het heeft allemaal te maken met ons gedrag; de manier waarop we als mensen met onze aarde omgaan. We moeten ons gedrag dus veranderen. Dat geldt niet alleen voor ons als consumenten, maar juist ook voor bedrijven en organisaties. Het betekent bovendien dat we op een significant andere manier naar onze maatschappij moeten gaan kijken. Dat we moeten gaan investeren in een duurzame economie, in plaats van in een winstgedreven economie. Dat we het kapitalisme en alles wat ermee samenhangt gerust eens kritisch onder de loep mogen nemen. Een duurzame economie is vanzelfsprekend op allerlei manieren te interpreteren. Zo kun je denken aan cradle-to-cradle, circulaire economie of CO2-neutraal produceren. Wat mij betreft heeft een duurzame economie vooral te maken met een verschuiving in doelstellingen. In een duurzame economie zou niet winstmaximalisatie het primaire doel moeten zijn, maar zoveel mogelijk positieve impact maken. Of dat nu is door spijkerbroeken in een ‘bibliotheek’ onder te brengen of door biologisch voedsel te produceren of door zonnepanelen te leggen. Als zoveel mogelijk positieve impact maken de basis wordt van ons gedrag, dan krijgen we vanzelf een maatschappij die duurzamer gaat functioneren.
Bovendien creëren we dan niet alleen een duurzamere economie, we zorgen ook beter voor de mensen in onze maatschappij. Want positieve impact maak je voor mensen. En dus staat in alles wat je op die manier doet, de mens centraal. Niet de oplossing, het product of de kenmerken van dat product, maar de mens. Denken vanuit positieve impact betekent denken vanuit de behoeften van de mens. Daarmee bedoel ik trouwens níét dat je als bedrijf of organisatie helemaal geen winst meer mag maken. We moeten allemaal leven en op dit moment kan dat alleen binnen een systeem waarin we geld als ruilmiddel gebruiken. Maar in plaats van winstmaximalisatie centraal te stellen, zou winst in mijn optiek een bijproduct moeten worden van onze duurzame missie. Een logisch gevolg van het feit dat we samen zoveel mogelijk positieve impact proberen te maken.
Ik denk dus dat mens én milieu blij worden van een verschuiving in doelstellingen. Nu moeten we ‘alleen nog’ samen gaan zorgen voor die verschuiving. Doe je mee?
Bart-Jan van Alebeek
Enirgy
* Bron: Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) van de VN
Meteen beginnen met besparen?
Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief, dan ontvang je onze drie beste bespaartips direct in je mailbox!